Assessment of the Added Value of Bidirectionally Chargeable Electric Vehicles for the User and the Energy System
Kurzfassung:
Bidirektionale Elektrofahrzeuge (EVs) können durch das gesteuerte Laden und Entladen als Speicher Flexibilität bereitstellen. Ziel dieser Dissertation ist daher die Quantifizierung des daraus entstehenden Mehrwerts sowohl für den Nutzer als auch das Energiesystem. Dafür werden verschiedene Use Cases aus Nutzersicht modelliert und die wichtigsten Einflussfaktoren auf die Erlöspotenziale bewertet. Demgegenüber wird der systemische Mehrwert bidirektionaler EVs unter kostenoptimalen Durchdringungsraten im zukünftigen europäischen Energiesystem herausgestellt.
Bidirectionally chargeable electric vehicles (EVs) can provide flexibility through smart charging and discharging. The aim of this dissertation is therefore to quantify the resulting added value for both the user and the energy system. For this purpose, different use cases are modeled from the user’s perspective and the most important factors influencing the revenue potentials are evaluated. In contrast, the systemic added value of bidirectionally chargeable EVs under cost-optimal penetration rates in the future European energy system is highlighted.