LNG-Terminals in context of decreasing gas consumption
Against the background of the Russian war against Ukraine and reduced gas shipments from Russia, Germany decided to build several terminals for importing liquified natural gas (LNG). Beginning at the start of 2023 LNG is supposed to be imported through these terminals, replacing Russian gas. On the other hand, the demand for natural gas will decrease in the next years, because Germany aims to be climate neutral by 2045. In this context, we discussed whether the planned LNG-terminals will be able to make Germany independent from Russian gas and how long the planned capacities will be needed to cover the demand for natural gas in our article from the September issue of et – Energiewirtschaftliche Tagesfragen. Furthermore, we are taking a closer look at the convertibility of LNG terminals achieving the import of green gases like hydrogen or ammonia to assess the risk of lock-in-effects in fossil energy carriers.
Planned LNG-Terminals
By the end of 2022, several floating LNG-terminals (FSRU) shall be installed in Brunsbüttel, Wilhelmshaven, Stade and Lubmin (see Figure 1). Starting in 2025, these terminals – except for Lubmin – are supposed to be replaced by land-based LNG-terminals.
Potential fossil operating life
We compare non-Russian gas import capacities in Germany and the capacities of the LNG-terminals with the historical and future expected German gas demand to determine whether these terminals can compensate for a complete failure of Russian gas shipments and how long they will be needed for importing fossil gases (see Figure 2).
If the gas demand decreases to 800 TWh/a, the planned capacities would be sufficient enough to compensate for the entirety of Russian gas shipments by the end of 2023. Subsequently, relevant overcapacities would arise in the period until 2030. According to this evaluation, LNG would have to be landed via at least one of these LNG-terminals until approximately .
Convertibility of LNG-terminals to green energy carriers
The effort required to convert the LNG-terminals is highly dependent on which green gas will be imported in the future. Synthetic methane can use the same infrastructure as LNG, whereas the terminal conversion costs for green ammonia are roughly 10-20% of the original investment sum [1, 15]. The biggest challenges arise with liquid hydrogen, where the technical and economical terminal convertibility is not assured [1, 16]. However, due to other alternatives, the use of the LNG-terminals for the import of green energy carriers is possible, whereby the free terminal capacities would probably be sufficient to cover the total demand for green hydrogen and its derivates until 2040 [10].
Literature
[1] S. Bukold, „LNG-Terminals in Deutschland: Notwendiges Kriseninstrument oder Trojanisches Pferd der fossilen Gaswirtschaft?“, EnergyComment, 2022. [Online]. Verfügbar unter: https://www.greenpeace.de/publikationen/20220725-greenpeace-report-lng-terminals.pdf. Zugriff am: 4. August 2022.
[2] S. Schmidt, LNG-Terminal in Brunsbüttel – Treffpunkt Kommune. [Online]. Verfügbar unter: https://www.treffpunkt-kommune.de/lng-terminal-in-brunsbuettel/ (Zugriff am: 8. August 2022).
[3] Rwe, LNG – Schwimmende Terminals | Projektvorhaben von RWE. [Online]. Verfügbar unter: https://www.rwe.com/forschung-und-entwicklung/projektvorhaben/lng-schwimmende-terminals (Zugriff am: 3. August 2022).
[4] K. Gjiani, „TES Importterminal Wilhelmshaven als „priorisiertes Projekt“ im deutschen Beschleunigungsgesetz aufgenommen“, Tree Energy Solutions, 25. Mai 2022, 2022. [Online]. Verfügbar unter: https://tes-h2.com/de/tes-importterminal-wilhelmshaven-als-priorisiertes-projekt-im-deutschen-beschleunigungsgesetz-aufgenommen/. Zugriff am: 3. August 2022.
[5] Deutsche ReGas, Unterzeichnung des Term Sheet der FSRU für das Terminal “Deutsche Ostsee” in Lubmin zwischen Deutsche ReGas und TotalEnergies, 2022.
[6] Bundesministerium für Wirtschaft und Klimaschutz (BMWK), Habeck: Standortentscheidung für zwei weitere schwimmende Flüssigerdgasterminals ist gefallen – Zusätzliches fünftes Terminal kommt hinzu, 2022.
[7] Gesetz zur Beschleunigung des Einsatzes verflüssigten Erdgases (LNG-Beschleunigungsgesetz – LNGG), 2022.
[8] Bundesnetzagentur – Aktuelle Lage Gasversorgung. [Online]. Verfügbar unter: https://www.bundesnetzagentur.de/DE/Fachthemen/ElektrizitaetundGas/Versorgungssicherheit/aktuelle_gasversorgung/start.html (Zugriff am: 2. August 2022).
[9] Prognos, Öko-Institut und Wuppertal-Institut, „Klimaneutrales Deutschland 2045“, 2021.
[10] Deutsche Energie-Agentur GmbH (dena), Hg., „dena-Leitstudie Aufbruch Klimaneutralität“, Berlin, 2021.
[11] G. Luderer, C. Kost und D. e. a. Sörgel, „Ariadne-Report – Deutschland auf dem Weg zur Klimaneutralität 2045: Szenarien und Pfade im Modellvergleich“, Potsdam-Institut für Klimafolgenforschung (PIK), 2021.
[12] Bdew, Monatlicher Erdgasverbrauch in Deutschland 2022 – Vorjahresvergleich. [Online]. Verfügbar unter: https://www.bdew.de/energie/monatlicher-erdgasverbrauch-deutschland-2022-vorjahresvergleich/ (Zugriff am: 2. August 2022).
[13] ENTSOG, TYNDP 2018. [Online]. Verfügbar unter: https://www.entsog.eu/tyndp#entsog-ten-year-network-development-plan-2022 (Zugriff am: 2. August 2022).
[14] bp, „Statistical Review of World Energy 2021“, 2021. [Online]. Verfügbar unter: https://www.bp.com/content/dam/bp/business-sites/en/global/corporate/pdfs/energy-economics/statistical-review/bp-stats-review-2021-full-report.pdf
[15] DVGW, Gasversorgung in Deutschland. [Online]. Verfügbar unter: https://www.dvgw.de/der-dvgw/aktuelles/presse/pressematerial/gasversorgung-in-deutschland (Zugriff am: 4. August 2022).
[16] H. Seefeldt, H2-Readiness von LNG-Terminals. [Online]. Verfügbar unter: https://blog.vdi.de/h2-readiness-von-lng-terminals (Zugriff am: 4. August 2022).